sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

RV 24+4: Raskausvaivoja kohden

Tähän asti raskaus on sujunut melko huomaamattomasti kaiken kaikkiaan ja onnekkaasti ilman vaivoja. Nyt alan kuitenkin selvästi saada niistä osani: eritoten selkä on venähtämispisteessa ja vasta sen myötä olen herännyt pitämään sen kunnosta parempaa huolta. Huomaan, että pitkät istumissessiot tekevät todella pahaa. Äskettäin tein työmatkan joka tarkoitti kirjaimellisesti istumista aamuvarhaisesta iltamyöhään ja illasta olin hätää kärsimässä, tuntui että selkää poltti ja olisi pitänyt päästä vaihtamaan asentoa, mutta vaihtoehtoja ei oikein ollut. Siitä eteenpäin olen taistellut selän kunnon kanssa joka päivä. Yritän jumpata, pysyä paljon liikkeessä ja aina välillä tasapainotukseksi levätä kunnolla, käydä kävelylenkeillä, mutta vielä ei ole helpotusta löytynyt.

Vau-kirjassa sanottiin, että näihin aikoihin äidit yleensä yrittävät tasata painopisteen siirtymistä eteenpäin kallistamalla selkää taaksepäin, ja huomaan syyllistyväni täsmälleen samaan. Aina välillä yllätän itseni tästä virheasennosta ja silloin koitan korjata ryhtiä paremmaksi, jotta selkä ei ihan lopullisesti sanoisi sopimusta irti. Vielä olisi kuitenkin 3,5 kuukautta jäljellä!

Toinen inhoista inhoin ongelma on peräpukamat, argh. Ne ovat iskeneet ihan samoilla viikoilla kun viimeksikin...

Valitettavasti myöskään painonhallinta ei ole onnistunut niinkuin viime kuussa, vaan huomaan repsahtelevani tuon tuostakin. En ole ihan varma paljonko parissa viikossa on kertynyt painoa, mutta veikkaisin että helposti 1-2 kg. Viime viikkoina maha on myös tehnyt valtavan kasvuspurtin ja jotenkin tunnen itseni kamalaksi valaaksi. Eräs henkilö kommentoi kuluneella viikolla vatsaani isoksi viikkoihin nähden, ja pahoitin siitä mieleni järjettömällä tavalla. Mies sanoo, että olen paljon pienempi kuin edellisessä raskaudessa samaan aikaan, mutta minä uskon tietysti vain negatiivisinta arviota. :( Jospa tämä olisi kuitenkin vain jokin ohimenevä vaihe, sillä itse asiassa tykkään kyllä masustani tosi paljon enkä tietystikään ole ahdistunut itse raskaana olemisesta!

Luultavasti tuo edellinen liittyy myöskin hormonien hyökyaaltoon, sillä muutama päivä sitten sain kotona hormonihirviökohtauksen viattomalle miespololleni. Väsyneenä ja hieman nälkäisenä sain itkukohtauksen jostain pienestä asiasta, jota mies ei ymmärtänyt heti ottaa yhtä vakavasti kuin mielestäni olisi pitänyt ;) Jälkikäteen naurattaa, että miten tuollaisestakin asiasta piti vaivautua kyyneleisiin asti. Onneksi oli sentään vasta ensimmäinen kerta. Muuten olen mielestäni ollut aika seesteinen ja oma itseni.

Jos jotain positiivistakin kerrotaan, niin olen paaaljon pirteämpi nyt kuin viime viikkoina. Ihanaa! Olen nukkunut kunnon yöunet, ja lisäksi tämä lisääntyvä valo ja auringonpaiste toimii kuin luontaisena piristysruiskeena kuten joka ikinen kevät.

En lakkaa ihmettelemästä vauvelin potkimisintoa vatsassa. Sintti oli aktiivinen tapaus mutta jotenkin epäilen että tämä tyyppi on vielä aktiivisempi sillä iskut ovat jo todella voimakkaita viikkoihin nähden. Usein töissä säpsähtelen työpisteen äärellä kun tulee yllättäen monoa :) Ne ovat myös silminnähtävissä ulospäin. Toisinaan vauveli potkii yllättäviin paikkoihin: olen varma että toisinaan iskuja satelee myös alaspäin jonnekin peräsuolen suuntaan mikä tuntuu todella oudolta ;) Tällaista en muista Sintistä ollenkaan.

Mitenkäs teillä muilla odottajilla sujuu? :)

4 kommenttia:

  1. Sitä on aika herkillä tässä tilassa, mä otan nokkiini helposti jos joku kommentoi vatsan pienuutta tai suuruutta :D ja miehelle olen möksähtänyt monesti tosi pienistä asioista, onneksi tuo osaa käsitellä mua, ja kestää ailahtelut.
    Toivottavasti selkäjumpat ja muut auttaisivat, ettei ainakaan pahempaan suuntaan menisi :/ mä otin yhden ylimääräisen tyynyn sänkyyn viereen, jonka laitan jalan alle kyljellään/puoliksi vatsallaan ollessa, ei selkä väänny niin pahasti mutkalle. Unelmoin sellaisesta pitkästä vartalotyynystä :D
    Hyvää viikkoa sinne! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on myös ylimääräinen tyyny öisin käytössä, jonka laitan jalkojen väliin :) Rentouttaa ihanasti selkää ja jalkoja.

      Hyvää viikkoa sinnekin!

      Poista
  2. Isolta tuntuu olo täälläkin, vaikkei masu taida sen isompi olla kuin viime kerrallakaan näillä viikoilla. Vaikeampi on ollut sulattaa vaivoja ym, vaikka tätä kovasti odotinkin. Hassua, kuinka erilaisia raskaudet ovat, vaikka fyysisesti olen kyllä ollut ihan samassa hyvässä kunnossa kuin edelliselläkin kerralla. Masun kasvaminen vain tällä kertaa aiheuttaa hieman paineita, samoin pelko huonosta kunnosta sitten synnärille kun pitäisi lähteä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on ihan samat huolet, paitsi että minä en tosiaankaan ole kovin hyvässä fyysisessä kunnossa. Olisi varmaan auttanut asiaa jos olisi pitänyt itsensä koko ajan tasaisen hyvässä kunnossa :/

      Poista