sunnuntai 30. lokakuuta 2011

RV 33+6: Nukkumatti, älä jätä!

Aamulla hiukan huvitti, kun luin Pinkin Pingviinin eilistä postausta. Minulla oli eilen nimittäin melkeinpä täsmälleen yhtä kettuuntuneet mielialat. En ole kärsinyt kivuista, mutta huonoista yöunista kylläkin jo jonkin aikaa, ja toissayö oli aivan ehdoton ennätys.

Havahduin aamuyöllä neljän aikaan tavalliseen tapaan siihen, että oli käytävä vessassa. Sen jälkeen en kyennytkään vaipumaan uneen vaan aivot alkoivat pakonomaisesti askarrella erilaisten (periaatteessa mitättömien) asioiden parissa enkä kyennyt lopettamaan. Jossain vaiheessa vaivuin horrosmaiseen uneen, jossa edelliset ajatukseni ja unet sekoittuivat keskenään, mutta nukuin siis kaiken kaikkiaan todella levottomasti.

Kuuden maissa meidän kissamme päättivät yhtäkkiä, että isäntäväen turhanpäiväinen nukkuminen lauantaiaamuna saa riittää ja paljon parempi olisi tulla heti ruokkimaan heidät ja mielellään vielä pitämään kaupan päälle seuraa. Tunnin päästä annoin niille pikku riehujille periksi ja kävin heittämässä kateille ruokaa, ja painuin takaisin nukkumaan. Tämän jälkeen heräilin vähän väliä siihen, että jompikumpi käsivarsi oli pirun puuduksissa ja kyljenkääntö ei auttanut mitään: veri ei vain kiertänyt. Kohta oli pakko luovuttaa ja nousta ylös aivan helkkarin väsyneenä ja ärsyyntyneenä. Onneksi sain nukuttua noin tunnin päikkärit iltapäivän puolella, mutta ei se silti minusta kovin pirteää tehnyt. Viime yökään ei ollut hirveän paljon parempi vaan katkonainen yöuni ja käsien puutuminen on nähtävästi jokaöinen kaveri, jota on vain pakko sietää! Mur, olisin NIIN mielelläni hyödyntänyt nämä viikot ennen vauvan syntymää ja nukkunut vaikka varastoon, mutta kroppa taitaa olla toista mieltä...

Onko muilla ollut tätä käsien puutumisongelmaa? Onko siihen mitään apua? On nimittäin aika inhottavaa!

12 kommenttia:

  1. Käsien puutumisesta en osaa sanoa, mutta tämä pätkänukkuminen on normaalia ja valmistaa vauvan tuloon. Luonto on ihmeellisen fiksu ;)

    VastaaPoista
  2. Mulla on välillä myös toinen käsi puuduksissa, en tosin tiedä siihen mitään apua. Kyljen vaihto auttaa kai jonkin verran. Samoin uniongelmia on aina tasaisin väliajoin, juurikin kolmen-neljän välillä alkavat, kun muutenkin pitää pissalla käydä. Onneksi on myös niitä hyvin nukuttuja öitä!

    VastaaPoista
  3. Itse olen kärsinyt molempien käsien puutumisesta nyt noin viikon verran. Ajattelin jo sen johtuvan tästä massiivisesta painonnousustani kun kukaan muu ei ole vastaavasta asiasta maininnut...kyljen kääntöhän auttaa aina hetkeksi.. täällä ollaan myös oltu melko lyhytpinnasia viime aikoina näiden kadonneiden yöunien vuoksi. Hermot ei kestä pienintäkään vastoinkäymistä.

    VastaaPoista
  4. Käsien puutumisesta. Oletan sen olevan rannekanavaoireyhtymä, joka mulla on ollut jo viikkoja. Johtuu raskauden aikana käsien turpoamisesta eli siitä kun nestettä kertyy sinne hermokanavaan. Mulla siihen on liittynyt myös hermosärkyä ylös kyynärpäihin ja nivelten kipeytymistä. Kädet tuntuvat jatkuvasti puutuneilta/pisteleviltä ja ne ikään kuin "humisevat". Mulla apua on tuonut rannetukien pitäminen aina öisin. Apteekista saa Futuron rannetukia, jotka on ainakin mulla olleet aivan pelastajat.

    VastaaPoista
  5. Juu ihan sama homma, univaikeudet alkoivat viime viikolla oikein kunnolla. Juuri kun ajattelin että ihanaa saa levätä ennen vauvaa varaston mutta ei sittenkään :-). Mulla puutuu kädet ja lonkat öisin, varsinkin lonkat aiheuttaa ikävää särkyä samalla. Mulla masu laskeutui viime viikolla sen verran jo että närästys loppui.

    Kiitos Sirulle tuosta rannetuki vinkistä, pitää mennä hankkimaan sellaiset jospa se auttaisi!

    -Riikka

    VastaaPoista
  6. Kädet puutuu täälläkin. Univaikeuksia on ollut koko 2-3 kolmannesten ajan, joten tiedän mistä puhut ja toivotan kovasti jaksamista. Ei ole helppoa jaksaa väsyneenä :S Viimeyönä valvoin taas kolmeen asti ja kuuntelin kun mies kuorsasi vieressä. Mur...

    VastaaPoista
  7. Tuttuja oireita minullekin. Lisäksi vielä kunnon hikoilu niin johan on kiva yrittää nukkua :( Itse yritän halailla ylimääräistä tyynyä ja vaihdella käsien asentoa, mutta tilapäinen apuhan se vain on. Olen miettinyt, auttaisiko puoli-istuvassa asennossa nukkuminen (kun päiväunista sohvalla harvoin kädet puutuu, toki aika paljon lyhyempi), mutta en ole kokeillut. Tsemppiä!

    VastaaPoista
  8. Tulin nyt ihan aiheesta poiketen vain kommentoimaan että sait minusta uuden lukijan! Mielenkiinnolla jään seurailemaan sillä meillä on aika lähekkäin nuo lasketut ajat :) Minulla siis 19. päivä joulukuuta.

    Nyt jatkankin blogisi läpikahlaamista!

    VastaaPoista
  9. Aryalle ja muille käsien puutumisesta kärsiville suosittelen oikeesti noita rannetukia. Kädet eivät yöllä puudu juuri ollenkaan kun tukia pitää. Joutuu niitä käsiä vähän asettelemaan, mutta ainakin ranteet pysyvät suorassa mikä helpottaa oloa ihan sikana. Käsien avaaminen ja sulkeminen (tuiki tuiki tähtönen tyyliin :D) auttaa myös, mutta mitään tollasta ei tarvii tehä yöllä. Päivällä kyllä päivästä riippuen - välillä nää käpälät on ihan surkeet. Onneksi kohta pääsee äippälomalle. :)

    VastaaPoista
  10. Heip!

    Mulla fyssari neuvoi vaan lisäämään yhden tyynyn, että saa kyljellä nukkuessa olkapään ja niskan oikein ettei kädet puutuisi niin helposti ja on kyllä auttanut. Toinen tyyny kannattaa vielä tukea kunnolla kaulan alle.

    VastaaPoista
  11. Mieli: Näin olen kuullut mutta se on kyllä hemmetin epäreilua samalla, nyt kun voisi vielä nukkua ;)

    Paukkuliini: Mä olen nyt ehkä tottunut tähän uuteen nukkumisjärjestelyyn. Käden on n. 7h nukkumisen jälkeen niin puuduksissa että on pakko nousta ylös, mutta vedän sitten iltapäivällä päikkärit ja jaksaa taas!

    Sandy: MInä alan yleensä aamua kohden kääntyilemään jatkuvasti, etsien helpotusta mutta siinä vaiheessa kädet on niin turrana ettei mikään auta. Jos ylösnoustua hieron kevyesti kainalosta alkaen käsivarsien sisäpintaa alaspäin, alkaa nopeammin helpottaa mutta nukkuminen ei kuitenkaan enää onnistu.

    Siru: Hmm, en oikein tiedä sopiiko tuo minuun, sillä kärsin puutumisesta vain nukkuessa, eikä mulla ole minkäänlaista turvotusta tai kipeytymistä...epäilisin että veri ei vain ison mahan takia kierrä kunnolla mutta aion kysyä tuosta ensi neuvolakäynnillä!

    Riikka: Kokeile sinäkin päikkäreitä jos vain pystyt, se on minulla nyt alkanut helpottaa tätä uuvutusta :)

    Tiitu: kiitos! Meillä se taas olen kuulemma minä joka kuorsaa ja valvotan miestä :D

    Arya: MInäkin päädyin kohottamaan pääpuolta ihan siitä syystä, että nukkumaanmennessä tulee helposti jopa kylkiasennossa aluksi vähän kuvottava olo. Korkeampi pääpuoli vähän auttaa, mutta niskoillehan se ei tietysti hyvää tee jos kovin kauan nukkuu, mutta sitä ongelmaahan minulla ei ole ;) Kiitos ja tsemppiä sinnekin!

    Henna: Lämpimästi TERVETULOA blogini pariin! :) Hauska kuulla että meillä on lasketut ajat noin lähekkäin, eli saadaan molemmat jouluvauvat :)

    Anonyymi: Kiitos vinkistä, olenkin jo kohottanut pääpuolta mutta lähinnä siitä syystä että nukkumaanmennessä tulee helposti yököttävä olo. Olen huomannut että useampi tyyny alla auttaa.

    Paukkuliini: Kiitos haasteesta! :) Täytyypä toteuttaa piakkoin.

    VastaaPoista